*IMR Riders Journal*
Fem års garanti på motor og elektronikk
Garantien gjelder kun kjøretøy som blir importert til Sverige eller Norge av Polaris Industries generalagenter, Polaris Scandinavia AB eller Polaris Norway AS. Garantien gjelder kun så lenge kjøretøyet er registrert i Sverige eller Norge. Ansvaret for garantien har den forhandleren, i teksten kalt selgeren, som har solgt kjøretøyet til kjøperen. Den heldekkende garantien er gjeldende i to år fra salgsdato. Under tidsperioden tre til fem år etter levering gjelder garantien kun motorkomponenter, inkludert startmotor og elektronikk. Med elektroniske komponenter menes digital instrumentering, styreenheter for tenning og drivstoffinnsprøytning samt stator & laderegulator. Medregnet i elektroniske komponenter er ikke integrerte elektriske forbruksdetaljer som lyspærer, strømbrytere eller batterier. Komponenter som ikke inngår i garantien og som er å anse som forbruksdeler er til eksempel luftfilter, drivstoff filter, tennplugger, clutchlameller, drivrem med tilhørende komponenter og dekk. Garantien gjelder uten begrensning av kjørelengde. Motorsykler som benyttes i konkurranser som til eksempel dragracing og baneracing inngår ikke og omfattes ikke av denne garantiordningen.
Omfanget av garantien
Selger er ansvarlig ovenfor fabrikasjon og / eller materialfeil som måtte være til stede ved levering eller som oppstår i garantiperioden. Dette forutsatt at:
Som feil betraktes ikke:
Reklamasjon
Reklamasjoner som ikke kan håndteres innenfor rammen av Indians femårige garanti, må håndteres i henhold til forbrukerkjøpsloven i hvert enkelt land. Dersom kjøper ønsker å melde feil skal selger informeres om dette innen rimelig tid. Innen rimelig tid anses som normalt å være innen to måneder etter at feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Dette avhengig av feilens art.
Retting av feil
Selgeren bestemmer den mest hensiktsmessige handlingen for å utbedre en feil på kjøretøyet. Utbedring i henhold til garantivilkårene skal skje innen rimelig tid etter fremsatt reklamasjon og uten kostnad eller vesentlig ulempe for kjøper. Ved fastsettelse av hva som er rimelig tid bør man blant annet ta hensyn til kjøpers behov for kjøretøyet, feilens art og omfang og vanskelighetsgraden med å fastslå feilen. Også tidspunktet for når kjøperen leverte kjøretøyet hos selgeren må hensynstas.
Feil som ikke er av vesentlig betydning og som ikke påvirker kjøretøyets anvendbarhet, vil i samråd med kjøper kunne utbedres ved rutinemessig service om dette skulle vise seg seg å være mest hensiktsmessig.